کد مطلب:28275 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

کیفر دادن کارگزاران خیانت پیشه












1414. امام علی علیه السلام - هنگامی كه آن حضرت، خیانت ابن هَرمَه، مأمور بازار اهواز را دریافت، به رفاعه چنین نوشت -: هنگامی كه نامه ام را خواندی، ابن هرمه را از بازار، بركنار كن و او را به خاطر [ حقوق] مردم از كار، باز دار و سپس زندانی نما و خبر آن را اعلان عمومی كن و به كارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت یا كوتاهی نكنی كه نزد خداوند، هلاك شوی و من هم به بدترین شیوه بركنارت خواهم كرد كه از این كار، تو را به خدا پناه می دهم.

هنگامی كه جمعه شد، او را از زندان بیرون آر و 35 تازیانه بر او بزن و در بازارها بچرخان. اگر كسی از او شكایت كرد و شاهد آورد، او را سوگند ده و از درآمد ابن هرمه آن را پرداخت نما. فرمان ده تا او را با خواری و زشتی و فریاد كشیدن بر سرش، به زندان ببرند، با طنابی پاهایش را ببند و وقت نماز او را بیرون آور. اگر كسی برایش غذا، آشامیدنی، لباس و زیر اندازی آورد، مانع مشو. مگذار كسی بر او وارد شود تا به او چاره ای تلقین كند یا به آزادی امیدوارش سازد. اگر برایت روشن شد كه كسی مطلبی را به او القا كرده كه به مسلمانانی زیان می رساند، او را با تازیانه تأدیب نما و زندانی كن تا توبه نماید.

شب ها زندانیان را برای هواخوری به حیاط زندان بیاور، جز ابن هرمه را، مگر آن كه ترس از تلف شدنش باشد كه او را نیز شب ها آزاد بگذار. اگر در او طاقت و توان دیدی، پس از سی روز، 35 تازیانه دیگر، افزون بر 35 تازیانه قبلی بر او بزن. برای من گزارش كارت در بازار را بنویس و این كه چه كسی را پس از آن خائن برگزیدی. حقوق ابن هرمه خائن را هم قطع كن.[1].

1415. امام علی علیه السلام - از عهدنامه اش به مالك اشتر در مراقبت از كارگزاران -: اگر یكی از آنان دست به خیانتی زد و گزارش بازرسان تو بر آن خیانت، هم داستان بود، بدین گواه بسنده كن و كیفر او را با تنبیه بدنی بدو برسان و آنچه به دست آورده، بستان. سپس او را خوار بدار و خیانتكار شمار و طوق بدنامی در گردنش بیاویز.[2].









    1. دعائم الإسلام: 1892/532/2.
    2. نهج البلاغة: نامه 53، تحف العقول: 137، دعائم الإسلام: 361/1.